hírek,  Sony

SWPA 2025. shortlist

© Antonio López Díaz, Spain, Finalist, Professional competition, Sport, Sony World Photography Awards 2025
© Antonio López Díaz, Spain, Finalist, Professional competition, Sport, Sony World Photography Awards 2025

 

 

A Sony World Photography Awards ma bejelentette a 2025-ös profi kategória 30 döntős és shortlistes fotósát. Az idén 18. alkalommal megrendezett profi verseny a kiemelkedő munkákat díjazza, a technikai tudás mellett a narratíva kreatív megközelítését figyelembe véve.

Az idei verseny során több mint 200 ország több mint 419 000 pályamunkáját értékelték.

 

A 10 kategória 30 döntőséből választják ki a győzteseket, akiket április 16-án egy különleges ünnepségen jelentenek be Londonban (igen Londonban… ). Ugyanezen az esten választják ki a kategóriagyőztesek közül az Év fotósa cím nyertesét. Az Év fotósa a 25 000 dollár pénzjutalom és a Sony digitális képalkotó eszközeinek választéka mellett lehetőséget kap arra is, hogy munkáját önállóan mutassa be a jövő évi londoni Sony World Photography Awards kiállításon.

Az idei szakmai verseny díjazása egy új elemmel bővül: a 10 kategória győzteseit meghívják Londonba egy napra, ahol az iparág kulcsembereivel vehetnek részt egy személyre szabott workshopon. A különböző kereskedelmi és intézményi tapasztalattal rendelkező szakértők speciális útmutatást nyújtanak a fotósoknak, hogy miként bővíthetik tovább platformjukat, és hogyan találhatnak új lehetőségeket munkájuk bemutatására.

A kortárs japán fotográfiai szcéna kreativitását és dinamizmusát hangsúlyozva a 2025-ös pályázat egyben a Japan Professional Award első kiírását is jelenti, amely a szakmai versenyben részt vevő japán fotósok legjobbjait ismeri el.

A döntősök és a shortlistes fotósok munkáiból készült válogatás először a Sony World Photography Awards 2025 kiállítás részeként látható a Somerset House-ban 2025. április 17. és május 5. között, majd ezt követően számos más helyszínen is feltűnik.

A zsűri képviseletében Monica Allende, a zsűri elnöke így nyilatkozott: „Nagy hatással volt ránk a 2025-ös pályázatra benyújtott munkák ereje és sokszínűsége. Mindig igazi kihívás kiválasztani a shortlisteseket és a döntősöket, főleg, mert zsűritagként rengeteg életerős és inspiráló pályaművet láthattunk.

A zsűri nevében szeretnék gratulálni a szakmai pályázat minden kiválasztott alkotójának. A beküldött munkák nagyfokú egyediségről és páratlan látásmódról tesznek tanúbizonyságot, arról nem is beszélve, hogy korszakalkotó történeteket keltenek életre. A közösségépítéstől kezdve a kollektív emlékezet feltárásán át a hagyományokat megkérdőjelező emberek erőt adó történeteiig ezek a munkák számtalan nézőpontot mutatnak be. Továbbá szeretném megköszönni a zsűri tagjainak idei gondos mérlegelését és alapos választását.”

 

ÉPÍTÉSZET ÉS DESIGN

Az Andre Tezza készítette Twilight in San Ignacio című alkotás a belizei népi építészet ellenálló képességét vizsgálja, olyan otthonokat bemutatva, amelyek úgy épültek, hogy mindenképp ellenálljanak a trópusi éghajlat kihívásainak. Owen Davies (Egyesült Királyság) LIGHT/MASS című munkája az Egyesült Államok látszólag „idegen” városi tájait vizsgálja, atipikus geometriájú monumentális épületekre összpontosítva. Ulana Switucha (Kanada) Tokyo Toilet Project című munkája egy olyan kezdeményezést dokumentál, amelynek keretében vezető építészek által tervezett modern nyilvános illemhelyek épülnek.

 

KREATÍV

Irina Shkoda (Ukrajna) az I Am Here for You című fényképén az adott és kapott vendégszeretet dinamikáját taglalja, saját, menekültként szerzett tapasztalataiból merítve. Julio Etchart és Holly Birtles (Egyesült Királyság) Reclaiming the Truth című munkája az intézményi műtárgygyűjteményeket és a kurátori tevékenységet vizsgálja posztkoloniális szemszögből. Rhiannon Adam (Egyesült Királyság) a dearMoon misszió személyes történetét meséli el, amelyben részt vett volna, kifejezve, hogy a misszió lemondása milyen módon zavarta meg az életét és a munkáját.

 

DOKUMENTUMFILM-PROJEKTEK

Alex Bex (Franciaország) Memories of Dust című sorozata a cowboy vizuális szókincsén keresztül a férfi archetípus új bemutatási módjait vizsgálja. Florence Goupil (Peru) The Whisper of Maize című sorozata a kukoricának a latin-amerikai hagyományokban betöltött központi szerepét mutatja be, nemcsak alapvető élelmiszerként, hanem mint a kulturális és vallási kifejezés médiumát is. Toby Binder (Németország) a nagypénteki megállapodás után született fiatalok életén keresztül dokumentálja az észak-írországi Belfast társadalmi életét formáló mély szakadékokat.

 

KÖRNYEZET

Cristóbal Olivares (Chile) a fényszennyezésnek az Atacama-sivatag éjszakai égboltját megfigyelő csillagászcsapatokra gyakorolt hatását térképezi fel. Maria Portaluppi (Ecuador) projektje a guayanquili természetvédelemmel foglalkozik: a gondozásukban lévő állatok portréin keresztül a Sacha Mentőalapítvány által végzett munkára világít rá. Nicolás Garrido Huguet (Peru) az Alquimia Textil című munkájában María Lucía Muñoz kutatóval és divattervezővel együttműködve a cuscói Chincheróban élő pumaqwasini kézművesek hagyományos textilfestési technikáit mutatja be, a fotókon láthatóan és texturálisan ruhába szivárgó festéket tükröző fényfoltokkal.

 

TÁJ

Lalo de Almeida (Brazília) Apocalypse című munkája a szárazság, az erdőirtás és az erdőtüzek okozta pusztítást térképezte fel Brazíliában 2024-ben, a legmelegebb évben. Mischa Lluch (Spanyolország) Fading című sorozata a kortárs amerikai külváros felszíne alatti magányt és elszakadást idézi fel, hátborzongató csendességű képeket alkotva. Seido Kino (Japán) gondosan kombinálja az archív képeket a kortárs japán tájakkal a kortárs kép felszíne alá hatolva, hogy feltárja, hogyan alakultak a városok és falvak az idő múlásával, és hogyan kapcsolódnak a jelenkori kihívások a múlthoz.

 

PERSPEKTÍVÁK

Giovanni Capriotti (Olaszország) a kanadai történelmet az első nemzetek közösségeinek szemszögéből vizsgálja, az idősek és a generációkon átívelő traumával élő emberek bevonásával. Laura Pannack (Egyesült Királyság) azokat a mindennapi veszélyeket és akadályokat örökíti meg, amelyekkel a gyerekek az iskolából hazafelé vezető úton szembesülnek Fokváros bandák által uralt Cape Flats területén. Valentin Valette (Franciaország) Ashes of the Arabian’s Pearl című munkája az ománi szultánság gazdasági növekedéséből fakadó társadalmi változásokat figyeli meg, a kétkezi munkásokra és a gazdaságot fellendítő vállalkozókra fókuszálva.

 

PORTRÉ

Gui Christ (Brazília) M’kumba című munkája az afro-brazil közösségek ellenálló képességét mutatja be a helyi vallási intoleranciával szemben, és a spiritualitás és a vallási identitás kifejezésének hagyományát. Raúl Belinchón (Spanyolország) azokat a fiatal önkénteseket fotózza, akik a 2024-es őszi valenciai árvíz idején a házak takarításában, az utcák megtisztításában és az életmentő felszerelések szállításában segédkeztek. Tom Franks (Egyesült Királyság) The Second című sorozata betekintést nyújt a fegyvertulajdonosok és lőfegyvereik összetett kapcsolatába az Egyesült Államokban, személyes vallomásaikat felhasználva a kulturális jelenség szemléltetéséhez.

 

SPORT

Antonio López Díaz (Spanyolország) – borítókép, olyan feltörekvő csádi tornászok történetét meséli el, akik elszántságukkal ösztöndíjat nyertek, és végül a 2024-es olimpiai játékokra való kijutásért versenyeztek. Chantal Pinzi (Olaszország) Shred the Patriarchy című műve azokat az indiai nőket ünnepli, akik a gördeszkázás gyakorlásával felforgatták a nemi sztereotípiákat és áttörték a korlátokat. Michael Dunn (Bolívia) két golfért rajongó nő tipikus hétfői napját vizsgálja; minden héten elhagyják megszokott munkahelyi szerepüket, hogy a bolíviai chola hagyományos ruházatát viselve játszhassanak.

 

CSENDÉLET

Alessandro Gandolfi (Olaszország) csendéletfotókkal illusztrálja az Északi-tenger árapályzónája, a Watt-tenger törékeny ökoszisztémáját, bemutatva annak egyedülálló jelentőségét európai ökológiai fenntarthatósági szempontból. K M Asad (Banglades) a Sheikh Hasina által a kormányzása idején felállított falfestményeket ábrázolja, dokumentálva, hogy a politikai hatalom ezen jelképeit hogyan törölték és bontották le a 2024-es száműzetését követően. Peter Franck (Németország) Still Waiting című munkája az események közötti határterekre utal, vagyis a küszöbökre, „ahol az idő mintha megnyúlna”.

 

ÉLŐVILÁG ÉS TERMÉSZET

Kevin Shi (Egyesült Államok) a jegesmedvék és az emberek egyre közeledő együttélését mutatja be a kanadai Churchill városában. Pascal Beaudenon (Franciaország) festői képei egy pézsma ökörcsordát mutatnak be, nyomon követve viselkedésüket, amint szorosan csoportosulnak, hogy szembenézzenek a zord téllel. Zed Nelson (Egyesült Királyság) Anthropocene Illusion című projektje azt dokumentálja, hogy az emberek hogyan közvetítik a természeti világhoz fűződő kapcsolatukat, mesterséges természetélményeket teremtve a gyorsan változó éghajlat és a csökkenő biodiverzitás közepette.

 

JAPÁN SZAKMAI DÍJ

Az új Japan Professional Award kategóriában a győztes mellett olyan japán fotósokat ismernek el, akik kiemelkedő munkákat küldtek be a profi versenyre. A Japan Professional Award első díjazottja Noriko Hayashi lett Life at the Crossroads: Midwives in Afghanistan című projektjéért, amely a tálib rezsim alatt dolgozó afgán bábák fáradságos munkáját és kitartását dokumentálja.

A londoni kiállításon és az éves könyvben bemutatott alkotása mellett Noriko Hayashi a Sony digitális képalkotó berendezését is elnyeri, valamint lehetőséget kap arra, hogy még ebben az évben bemutassa munkáját a tokiói Sony Imaging Gallery Ginzában. A shortlistre került fotósok: Miku Yokoyama (építészet és design), Seido Kino (tájkép), Shinya Masuda (csendélet) és Shunta Kimura (környezet).

***

A PROFI VERSENY DÖNTŐSEI ÉS SHORTLISTESEI

ÉPÍTÉSZET & DESIGN

Döntősök

Andre Tezza, Brazília

Owen Davies, Egyesült Királyság

Ulana Switucha, Kanada

Shortlist

Alejandro Fernández-Llamazares Vidal, Spanyolország

Maciej Leszczynski, Lengyelország

Márton Mogyorósy, Magyarország

Miku Yokoyama, Japán

Peter Franck, Németország

Yu Ting Lei, Kína

KREATÍV

Döntősök

Irina Shkoda, Ukrajna

Julio Etchart & Holly Birtles, Egyesült Királyság

Rhiannon Adam, Egyesült Királyság

Shortlist

Alice Poyzer, United Kingdom

Carolina Krieger, Brazília

Giorgia Lisi, Olaszország

Mariana Greif, Uruguay

Valentina Fusco, Olaszország

Yinna Higuera, Kolumbia

DOKUMENTUM

Finalists

Alex Bex, Franciaország

Florence Goupil, Peru

Toby Binder, Németország

Shortlist

Alessandro Grassani, Olazország

Alfredo Bosco, Olaszország

Caroline Gutman, Egyesült Államok

Da Yang, Kína

Giovanni de Mojana, Olaszország

Jodi Windvogel, Dél-Afrika

Noriko Hayashi, Japán

KÖRNYEZET

Finalists

Cristóbal Olivares, Chile

Maria Portaluppi, Ecuador

Nicolás Garrido Huguet, Peru

Shortlist

Daniele Vita, Olaszország

Kasia Strek, Lengyelország

Matteo Bastianelli, Olaszország

Per-Anders Pettersson, Svédország

Shunta Kimura, Japán

Skander Khlif, Tunézia

TÁJKÉP

Döntősök

Lalo de Almeida, Brazília

Mischa Lluch, Spanyolország

Seido Kino, Japán

Shortlist

Dudu Roth, Izrael

Francisco Gonzalez Camacho, Spanyolország

Gunnar Knechtel, Németország

Javi Parejo, Spanyolország

Kazuaki Koseki, Japán

Lorenzo Poli, Olaszország

Masood Talebi, Irán

PERSPEKTÍVÁK

Döntősök

Giovanni Capriotti, Olaszország

Laura Pannack, Egyesült Királyság

Valentin Valette, Franciaország

Shortlist

Bárbara Monteiro, Portugália

Carlos Folgoso Sueiro, Spanyolország

Jed Bacason, Fülöp-szigetek

Lea Greub, Németország

Lina Czerny, Németország

Lorraine Turci, Franciaország

Mauricio Holc, Argentína

PORTRÉ

Döntősök

Gui Christ, Brazília

Raúl Belinchón, Spanyolország

Tom Franks, Egyesült Királyság

Shortlist

Alena Grom, Ukrajna

Cletus Nelson Nwadike, Svédország

Constance Jaeggi O’Connor, Svájc

Ivan Ryaskov, Kazahsztán

Jean-Marc Caimi & Valentina Piccinni, Olaszország

Niccolò Rastrelli, Olaszország

Stas Ginzburg, Egyesült Államok

SPORT

Döntősök

Antonio López Díaz, Spanyolország

Chantal Pinzi, Olaszország

Michael Dunn, Bolívia

Shortlist

Matthew Joseph, Egyesült Királyság

Mihaela Ivanova, Bulgária

Robin Tutenges, Franciaország

Svenja Wiese, Németország

Tanara Stuermer, Brazília

CSENDÉLET

Döntősök

Alessandro Gandolfi, Olaszország

K M Asad, Banglades

Peter Franck, Németország

Shortlist

Amanda Harman, Egyesült Királyság

Elaine Duigenan, Egyesült Királyság

Li Sun, Kína

Miriam Bräutigam, Németország

Oded Wagenstein, Izrael

Rui Caria, Portugál

Shinya Masuda, Japán

WILDLIFE & NATURE

Döntősök

Kevin Shi, Egyesült Államok

Pascal Beaudenon, Franciaország

Zed Nelson, Egyesült Királyság

Shortlist

Amit Eshel, Izrael

Brent Stirton, Dél-Afrika

Efrain Sueldo, Egyesült Államok

James Wylie, Egyesült Királyság

Marielle van Uitert, Hollandia

Melina Schildberg, Németország

Thomas Nicolon, Franciaország

A JAPÁN SZAKMAI DÍJ GYŐZTESE ÉS SHORTLISTESEI

Nyertes

Noriko Hayashi

Shortlist

  • Miku Yokoyama
  • Seido Kino
  • Shinya Masuda
  • Shunta Kimura

 

Hirdetés:

Írd meg a véleményedet

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Make a review?

7
Your Final Score: 7.0