A látásmód, ahogy mi fotósok látjuk

Tippek egy új látásmód kialakításához

„Meglátni és megszeretni” – ez a mondás egy jól sikerült fotóra is igaz. A „látás” a fotózás kulcsa. Ez az első lépés, amelyet mindenki megtesz, mielőtt exponálna. Ez olyan, mint az ujjlenyomat, annyi különbséggel, hogy igazíthatunk rajta és tanulhatunk mások alkotásaiból is. Sokszor hajlamosak vagyunk elsiklani részletek, témák, kompozíciók felett. Erre a legjobb példa, hogy úgy gondoljuk: „környezetünkben nincs mit fotózni”. Pedig másoktól remekül megkomponált és jó témájú képek sorát láthatjuk ugyan arról a helyről.

A gyakorlati lépések előtt egy jó tanács: elemezzünk saját és mások által készített fotókat, újság és könyv illusztrációkat. Próbáljuk elképzelni, hogy mi hogyan készítettük volna el az adott képet. Milyen perspektívát, objektívet, szűrőt, filmet használnánk és milyen napszakban készítenénk el az ugyan azt a képet.

A kép komponálása során járjuk körbe a fényképezni kívánt témát, válaszuk ki a legjobb perspektívát ügyelve a fényviszonyokra is. Érdemes kipróbálni többféle látószögű objektívet. Az effekt szűrők használatával érdekesebbé tehetjük képeinket, de vigyázni kell, nehogy az elkészült kép elveszítse eredeti üzenetét. A szűrők használata során ne feledkezzünk meg a korrekciós lépésekről, és a használható filmről. Erről bővebben a szűrőkhöz adott gyári leírásokban olvashatnak.

Külső felvételek készítésekor, ha figyelembe vesszük a napszakok és a fényviszonyok adta lehetőségeket, akkor meghatározhatjuk képeink hangulatát. Érdemes eljátszani a kora reggeli és késő délutáni árnyékokkal, ezzel is érdekesebbé téve képünket.

Minden fotósnak vannak kedvenc filmjei, de nem minden film típus és filmérzékenység jó egy téma megörökítésére. Erőteljesen meghatározza egy film a kép hangulatát és minőségét. A nagyobb érzékenységű ISO 800, 1600 vagy 3200 filmmel befolyásolhatjuk például egy adott téma hangulatát. A fekete-fehér filmek sokszor többet visszaadnak a helyszín hangulatából, mint színes társaik. A fényérzékenység megválasztásával meghatározhatjuk a kép kontrasztosságát és szín-telítettségét is.

Egy adott témáról készítsünk többféle fókusztávolságú objektívvel felvételeket, ezzel is megváltoztatva a kép eredetiségét. A teleobjektívekkel összébb nyomhatjuk a témát, míg a nagylátószögű objektívek perspektivikusan is nagymértékben megváltoztatják a kép összhangját. Próbáljunk az eddig megszokott objektívek helyett, különleges lencséket használni. Például teljes alakos portrét ne csak teleobjektívvel készítsünk, hanem próbáljunk ki nagylátószögű objektívet is, de vigyázzunk, mert erősen torzíthat is. Találjuk meg a megfelelő távolságot a modell és köztünk.

Tanulmányozzuk témánkat, vizsgáljuk meg alakját, hogyan esik rá a fény, a tükröződéseket. Ha megtanuljuk „látni” a témát, az nagyban hozzásegít ahhoz, hogy más „fényben” lássunk. Festők és szobrászok hosszú időt töltenek alakok és formák tanulmányozásával karrierjük kezdetén. Valahol a fotósoknak is ezt kell tenniük, ahhoz hogy jó képet alkossanak.

Próbáljuk ki a fent leírtakat gyakorolni egy-egy hétig, mert biztosra vehető a javulás és elégedettek leszünk az eredménnyel.

köszönet a photonet.hu-nak

Hirdetés:

1 hozzászólás

  • mentes budapest

    Apró, de az idő múlása miatt fontos kiegészítés: ma már nem filmet használunk, hanem vagy a gép beépített filtereit vagy pl. Photoshopot utómunkára.

    Mert ebből a szempontból nincs különbség memóriakártya és memóriakártya között:)

Írd meg a véleményedet

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük