High key / Low key

High-key

A high-key egy világítási technika a film, televízió, vagy fényképezés világából, melynek célja, hogy csökketse a főfény és a mellékfények eltérő erősségéből adódó árnyékokat. Ez a technika elsősorban technológiai megfontolásból alakult ki, ugyanis a régi fekete-fehér televíziók nem igazán birkóztak meg az erős kontrasztkülönbségekkel. Manapság ezt a technikát érzelmek, hangulatok kifejezésére használják. Gyakran találkozhatunk vele a szitkom (szituácós komédia, pl: Egy rém rendes család), és komédia műfajaiban. A high-key világítás rendszerint elég homogén, és mentes az erős árnyékoktól.

forrás: Wikipedia

 

Mind a High-key, mind pedig a Low-key világítási technika az intezív kontraszthasználatra épít, de meglehetősen eltérő módon. Amikor drámai, erős kifejezést szeretnénk egy portrénak, válasszuk meg előre, hogy High-key, Low-key, vagy normál világítási technikát alkalmazunk, ugyanis a kép által sugárzott érzelmekre is kihatással lesz döntésünk. Míg a High-key képeket vidámnak, boldogságot sugárzónak ismerjük, a Low-key portrék drámai hatást erős atmoszférát és feszültséget hordoznak.

Ahogy egy HK képre nézünk, két dolog fog rögtön feltűnni. Az első, hogy a kép világos. Ez nem azt jelenti, hogy túlexponált! A kettő között igen nagy eltérés van. A második dolog, hogy (a legtöbb esetben) hiányzik róla a kontraszt, de legalább is elég kevés van rajta.

A harmadik dolog, ami kicsit közelebbi vizsgálat után feltűnhet, hogy nincsenek árnyékok. Ami árnyékot keltene a modell, azokat elnyomjuk a világítással.

A beállításra jellemző, a világos, vagy fehér háttér, mely a kép készítése során kiéghet (ez itt nem hiba) és eltűnnek róla a részletek. A világos háttér mellett a világos öltözék is fontos, hogy megadja a képnek az összességében világos kinézetet. A világos ruhák és háttér miatt meg kell oldanunk a modell vagy tárgy leválasztását a háttérről. Ez történhet például a háttér és az alany eltérő erősségű fénnyel való megvilágításával.

 


 

Low-key

A low-key egy világítási technika a film, televízió, vagy fényképezés világából. Törekvése, hogy kontrasztot hozzon létre a világos és a sötét között (chiaroscuro effekt, olaszul: világosság-sötétség). A tradícionális fényképészetben 3 pontos megvilágítást alkalmaznak (fő, mellék, és hajfény, vagy díszítőfény). A low-key világítás csak egy főfényt igényel, esetenként ennek fényét korrigáljuk egy kevés mellékvilágítással.

forrás: Wikipedia

http://hazelsteel.wordpress.com

A magyarázat szerint majdhogynem ellentéte a HK képeknek, és technikának. Ebben a technikában a tónusok sötétek, és a kép fő színe a fekete. Sok a sötét rész is a képen. Elég gyakori, hogy ezen megvilágítás során kiemelt hangsúlyt kapnak a kontúrok, hangsúlyozva azokat egy csöpp világítással, kiemeléssel. Világítással itt is le lehet választani a háttérről az alanyt, vagy a tárgyat, viszont a túl sok bebukott, részlettelen elemre kell figyelni, hogy a téma mindettől függetlenül felismerhető maradjon.

Low-key képek esetén számoljunk azzal is, hogy a hajfény, vagy díszítő fény „aurát” kelt a tárgyak, személyek kontúrjai körül.

 

 forrás: objektivek.com

Hirdetés:

Írd meg a véleményedet

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük