Fotózás direkt napfényben

Fotózás direkt napfényben
5 (100%) 2 szavazat

Most, hogy itt a nyár, könnyebben szabadulunk ki a jó időbe egy-egy fotózásra. Tesszük ezt néha verőfényes, felhőmentes időben. Aki nem tudja, hogy hogyan kell direkt napfénynél fényképezni, annak ez a szituáció eléggé megnehezítheti a dolgát.

Ha verőfényes felhőmentes időben fotózunk, könnyen lehet a végeredmény túltelített kontrasztú, kiégett-bebukott részekkel teletűzdelt, lens-flare-es (becsillanás az objektív frontlencséjén megtörő napfény hatására) kép. Mit csinálhat a fotós, hogy elkerülje ezeket a nem túl hasznos hatásokat?

1. Vonuljunk árnyékba

Néhány témánál árnyékba vonulhatunk. A témát is és önmagunkat is árnyékba helyezve elkerülhetőek a kiégett-bebukott részek. Néha a legegyszerűbb megoldás a legjobb. Ez akkor jó, ha a téma könnyen mozgatható, például portrék esetében.

2. Csináld-magad árnyék

Ha alanyunk nem mozgatható (pl. makrotémáknál), akkor a “hegy megy Mohamedhez” elv alapján vigyük mi az árnyékot a témához. Használjuk a saját árnyékunkat, valaki más árnyékát, vagy egyszerűen vigyünk magunkkal egy ernyőt. (Persze óvatosan. Egyes rovarokat megzavarhat az árnyékunk is…)

3. Használjunk vakut

Legtöbbünk úgy tanulta, hogy a Napot helyezzük magunk mögé, ha fotózunk. Ha szembe állunk és fotózunk a nappal, az lens-flare-hez vezethet, vagy alulexponált témához. Néha azonban emelhet a képek hangulatán, ha a Nappal szemben fotózunk. Használjunk vakut, hogy az árnyékokat kiegyensúlyozzuk, kitöltsük (fill flash).

napfeny1
forrás: FlickR

4. Használjunk fényvisszaverő felületet

Egy másik módja, hogy fényt juttassunk az árnyékos részekre, hogy valamiféle fényvisszaverő felületet használunk. Ezek az eszközök azért jók, mert a téma mögül érkező fényt vissza tudjuk juttatni a téma árnyékos oldalára. Ezek a fényvisszaverők lehetnek profi, vagy amatőr szerkezetek. Profik az összehajtogatható reflektorok, és bouncerek, amatőr lehet egy nagy darab fehér papír, egy világos színű házfal, vagy tulajdonképpen akármi, ami vissza képes verni a Nap fényét.

5. Nézzük másképp

Néha a téma áthelyezése lehetetlen, de ha mi magunk mozgunk, akkor kitárul a világ előttünk. Ez néha azt is jelentheti, hogy a témát a másik oldaláról nézzük, akár alámászva is, felfelé lőve. Ez megváltoztatja mind a témára, mind a kamerába eső fény irányát, és szinte “teljesen más témát” fotózhatunk.

6. Használjunk napellenzőt

Lens-flare-el küzdünk? Ha az objektívünk gyárilag napellenzővel kaptuk, használjuk azt. Ha nem kaptunk hozzá, akkor se csüggedjünk, magunk is készíthetünk akár egy darab papírból, vagy csak a kezünket használva. Házi barkács esetekben vagy kezünk használatánál győződjünk meg arról, hogy a kész képbe ne lógjon bele semmni oda nem való.

napfeny2
forrás: FlickR

7. Szűrők (Filter)

Erős napsütésben fotózáskor nagy segítség lehet egy-egy szűrő. Egy polár és egy ND szűrő szinte mindig javasolt, hogy legyen nálunk. A polár segít csökkenteni a tükröződéseket, és mindkettő segít csökkenteni a kamerába jutó fény mennyiségét, ezzel elősegítve akár fényes nappal is a hoszabb záridőt, tágabb rekeszt (háttérelmosás végett hasznos). A polár szűrő ezen felül egyes színek feletti uralmunkat is biztosítja. Ha van kék is a képünkön, azt még kékebbé tehetjük ezáltal.

8. Játszunk a fehéregyensúly beállítással

RAW-ban történő fotózás esetén nincs nagy jelentősége, hisz` feldolgozáskor veszteségmentesen tesztelhetjük a kölünféle beállításokat, de ha esetleg nem szeretünk az utómunkákkal bíbelődni, és egyből JPEG-be fotózunk, akkor érdemes fotózáskor különféle fehéregyensúly-beállításokkal kísérletezni.

9. Fénymérés

A direkt napfény megnehezíti a pontos fénymérést. Ezeknél a körülményeknél spot fénymérést alkalmazva a témára fényt mérve állítsunk fókuszt is, és fényképezzünk. Más módszer, hogy egy világosságban valahol középtájt álló részre mérünk fényt, így midnen tónus jól lesz kiexponálva. A kép elkészülte után rögtön ellenőrizzük a végeredményt, hogy kell-e valamit álíltani/módosítani. (+1 pont a digitális technikának.) A hisztogram igen hasznos ebben az esetben! Ha pedig sok a szabadidőnk, és a téma se mászik el, akkor készíthetünk több képet is a kép több pontjára mérve fényt, hogy később kiválaszthassuk a legmegfelelőbbet.

napfeny3
forrás: flickR

10. Válasszuk ki a legmegfelelőbb időpontot

Legtöbbünk számára nem adatott meg az a luxus, hogy egész nap üljünk, és várjuk a megfelelő fényeket – pedig jó lenne. Már csak azért is, mert a nap előrehaladtával igencsak meg tud változni egy-egy kép hatása. Kora reggel a napfelkelte míg estefele a naplemente fényei dominálnak. Mint ahogyan máskor is írtuk már, ezek a pillanatok a legalklamasabb fotózni, mert ekkor a fények iránya, és színe sokkal jobban használható, mint a déli kemény fények idején.

11. Fotózzunk sziluetteket

Ha nem tudjuk legyőzni, használjuk szolgálatainkra! Ha túlságosan bántó az éles, erős napsütés és nem akarunk vagy nincs felszerelésünk küzdeni ellene vakuval, derítővel, árnyékkal, akkor állítsuk szolgálatunkba a Napot, és használjuk fel sziluettek megörökítésére.

objektivek.com

Hirdetés:

Szólj hozzá